Lad musikken styre

Spar på stemmen og udnyt den power der ligger i genkendelig musik. 

Når jeg underviser, har jeg en række spillelister i gang. På listerne har jeg samlet musik, der understøtter det, jeg gerne vil opnå med mine elever eller deltagere. 

Lad os nu sige, at jeg vil have dem til ret hurtigt at komme ud og finde en makker. Så sætter jeg et stykke up-beat musik på – gerne noget aktuelt, som de kender. Det får dem til at bevæge sig hurtigere – til tider nynnende og smådansende. 

Eller hvis jeg stiller et spørgsmål, som de nu skal tale med sidemanden om. Så sætter jeg lynhurtigt et stykke up-beat instrumental musik på. I bare 7-10 sekunder spiler det ret højt, så de tør gå i gang med at tale uden at føle, at alle kan høre dem. Så snart snakken er i gang rundt omkring, skruer jeg ned, så musikken bare ligger som en puls i baggrunden. 

Og så er der musiknumre, som altid er tegn til det samme: Det er tid til at rydde op, finde tilbage på plads eller hente materialer henne i reolen. 

Vil du have nogle eksempler?

Oprydning: “Whip it” med DEVO
Tilbage på plads: “All Night” med Parov Stelar
Instrumental Up beat: “Pleasure Control” med Way Out West

Som med så meget andet, så er vi selvfølgelig opmærksomme på, at mens musikken virker fantastisk for nogle elever, så besværliggøres andres proces af den.

Jowjow, godt vi elsker vores job.