Er det ofte de samme elever, der deltager i samtalerne i dine klasser? Sådan er det i det allerfleste klasser; sådan har det også ofte været i mine.

Ved at bruge et ret simpelt trick, kan du få nogle flere på banen i jeres klassesamtaler. Det handler om, hvordan du spørger.

Når du stiller spørgsmål, kan det være at du gør som så mange andre: Du stiller spørgsmålet, venter til 3-4 elever har markeret, og vælger så en af dem.

Så er det jo klart, at det bliver de samme altid. Det er dem, som enten finder svaret meget hurtigt eller har stor tillid til, at svaret nok skal komme til dem, før du når at sige deres navn. Eller som vil have ordet (om de har et passende svar eller ej) simpelthen for at holde sig beskæftiget.

Der sidder en stor gruppe elever, som ikke er helt lige så selvsikre i den situation. De har måske ikke samme erfaring med at kunne svare rigtigt eller fornuftigt på de ting, deres lærere spørger om.

Det kan også være, at de bare har brug for tid til at lede efter svaret i deres hoveder. Brug for tid til at formulere at svar. Og måske for at overbevise sig selv om, at de godt tør række hånden op.

De når ikke at markere, før vi har valgt en af deres hurtigere kammerater.

Giv disse elever noget mere tid. Hvilket bringer os tilbage til tricket, jeg lovede dig. Men jeg skal samtidig advare dig om, at det virkelig ER simpelt. Det lyder:

Stil dit spørgsmål og vent. Bare vent.

Vent gerne i 15 sekunder, eller 30. Vent et minut. Før du måske vælger en til at dele sine tanker (det er jo ikke sikkert, at det er vigtigt for læringen, at alle hører, hvad er par elever har tænkt).

Fordi det kan være en uvant situation for eleverne, er der i begyndelsen brug for, at vi sætter rammerne meget tydeligt. Måske siger du:

”Nu stiller jeg jer et spørgsmål, og så får I lige 30 sekunder til at lede efter svaret. I de 30 sekunder er der helt stille herinde.”

Det kan også være, du siger:
”Lige om lidt stiller jeg et spørgsmål, og efter 15 sekunders tænketid i stilhed, får I et minut til at summe med sidemanden.”

Og så holder du selvfølgelig fast i, at de møder dine forventninger. Nogle skal i begyndelsen have hjælp til det. De har ikke helt lært det endnu. Og så øver I jer i at være i den der stilhed, som kan være sjælden og uvant i nogle klasser.

Der kan være elever, som har virkelig svært ved bare at sidde med tankerne inde i hovedet så længe. Som først rigtig kommer i gang med at tænke, når de taler. De kan eventuelt have en post-it-blok og en blyant liggende på bordet til den slags situationer. Så de kan tømme hovedet, inden det eksploderer.

Altså: Spørg og vent. Simpelt, ikk?

Selvom det er simpelt, kan det selvfølgelig godt være svært for dig (også) at vænne dig til. 10 sekunder kan føles som meget lang tid. Det kan føles ukomfortabelt. Men så længe det bare er ukomfortabelt, så gør vi det bare alligevel. Det handler jo ikke om os; det handler om vores elevers læring.

Og tricket virker, så hvorfor ikke give det et forsøg?

God fornøjelse.